Služby s přidanou hodnotou nad VHCN
Oblast státní správy a samosprávy
Přínosy - pro občany
- Rychlejší vyřízení agendy – většinu úředních záležitostí lze vyřídit online bez návštěvy úřadu a s podstatně kratší čekací dobou.
- Snadná dostupnost informací, dokumentů a služeb – občané mají přístup k portálu občana, eDokladům, výpisům z rejstříků či poplatkům kdykoli a odkudkoli.
- Transparentnost – občan má lepší přehled o rozhodnutích úřadů, záznamech rad a zastupitelstev, efektivnější možnost kontroly veřejných financí i práce samosprávy.
- Personalizace a předvyplněné formuláře – vyšší komfort, méně chyb při úředním styku a větší uživatelská přívětivost digitálních systémů.
- Možnost elektronické komunikace a podání – snadnější a komfortní kontakt s úřadem, možnost upozornění na změny, podání žádostí či sledování stavu.
- Automatizace rutinních úkonů – digitální systémy uvolňují čas úředníků, umožňují jim více se věnovat složitějším a kreativnějším případům.
- Snížení chybovosti a zpřehlednění procesů – digitalizovaná agenda snižuje riziko administrativních chyb a zjednodušuje vyhledávání informací i archivaci.
- Větší bezpečnost dat a dokumentů – kvalitní IT infrastruktura a centrální registry zajišťují bezpečné ukládání a přenos dat mezi úřady.
- Zvýšená efektivita a pracovní spokojenost – úředníci mají jednodušší správu složitých agend a méně času tráví manuální administrací.
- Možnost dalšího vzdělávání a osobního rozvoje – práce s digitálními nástroji motivuje k rozšiřování kompetencí, zejména znalost práce s daty, AI a digitálními službami.
Digitalizace v praxi přináší vyšší komfort, úsporu času, větší kontrolu nad veřejnou správou i bezpečnější zpracování dat pro všechny strany.
Závěr:
Zkušennosti ze hraničí (Estonsko, Dánsko, Německo, Velká Británie a další potvrzují vyšší dostupnost a kvalitu agend veřejné správy a s tím související potenciální zjednodušení života obyvatel. Nicméně podmínkou stále je, aby tyto služby byly dostupné v širokém regionu obcí a to je podmíněno kvalitními a dostupnými datovými sítěmi.
Strana 10 z 11