Zpět

Jednotné informační místo (digitální)

Článek 12 GIA stanovuje povinnosti členských států ohledně digitálního jednotného vnitrostátního kontaktního místa (Single Information Point, SIP) – hlavního „portálu“ pro informace a úkony kolem výstavby sítí VHCN.

Zřízení digitálního jednotného kontaktního místa

  • Členské státy musí zřídit jednotné vnitrostátní digitální kontaktní místo, které zajistí bezproblémový přístup ke všem relevantním digitalizovaným informačním místům (portály, databáze, registry) důležitým pro budování sítí VHCN.
  • Toto kontaktní místo má fungovat přes společné uživatelské rozhraní (typicky jeden webový portál), odkud se žadatel dostane k informacím o fyzické infrastruktuře, plánovaných stavebních pracích, postupech povolování i dalším nástrojům podle GIA.

Digitalizace a dostupnost informací

  • Informace shromažďované v rámci SIP (např. údaje o fyzické infrastruktuře, plánovaných stavebních pracích, podmínkách povolovacích řízení) musí být dostupné v digitální formě – formou webových portálů, databází nebo digitálních platforem.
  • SIP má být pro oprávněné subjekty snadno a bezproblémově dostupný; členské státy mohou omezit přístup jen tam, kde je to nutné kvůli bezpečnosti sítí, ochraně kritické infrastruktury nebo obchodního tajemství.

Funkce pro žadatele

  • Jednotné kontaktní místo musí poskytovat informace o povolovacích postupech, včetně lhůt, požadovaných podkladů a kontaktních orgánů, aby žadatelé mohli plánovat projekty a podávat žádosti efektivně a elektronicky.
  • Cílem podle recitálů je, aby SIP byl „hlavní bránou“ pro operátory a další investory – přes jedno digitální rozhraní mají najít data o infrastruktuře, možnosti koordinace stavebních prací i návody, jak uplatnit svá práva a splnit povinnosti podle GIA.