Zpět

Soulad s povahou stavby a veřejným zájmem

Recitály i právní komentáře připouštějí, že plný tichý souhlas může být u určitých typů staveb problematický – například u velkých liniových staveb v citlivých územích nebo tam, kde je potřeba posouzení vlivů na životní prostředí. Proto GIA členským státům nevnucuje jediný univerzální model, ale říká:
  • u většiny běžných projektů VHCN je žádoucí, aby následkem nečinnosti byl buď tichý souhlas, nebo jiný režim se srovnatelným efektem z pohledu investora;
  • u úzce definovaných kategorií zvlášť citlivých staveb může stát zvolit odlišný model (např. vyloučení tichého souhlasu), ale i tam musí být zajištěna účinná náprava – třeba zrychlené soudní přezkoumání nečinnosti nebo přísnější vnitrostátní disciplinární/sankční režim vůči úřadům.
Prakticky to znamená, že v českém prováděcím právu bude pravděpodobně nutné rozlišit: „běžné“ instalace VHCN (kde může fungovat tichý souhlas nebo velmi tvrdé následky nečinnosti) a specifické výjimky, kde se stát rozhodne pro opatrnější přístup, ale stále pod tlakem efektivity z čl. 8.