Článek 8

Nevydání rozhodnutí o žádosti o povolení [shrnutí] [doporučení]

Text článku 8:

Odstavec 1.   Pokud příslušný orgán nevydal rozhodnutí v platné lhůtě uvedené v čl. 7 odst. 5, považuje se povolení po uplynutí této lhůty za udělené.

První pododstavec se použije v případě, že se postup udělování povolení netýká omezení vlastnických práv třetích osob. Operátor nebo kterákoli dotčená strana právo v příslušných případech obdržet na požádání písemné potvrzení příslušného orgánu, že povolení bylo implicitně uděleno. 

Členské státy zajistí, aby kterákoli dotčená třetí osoba měla právo do administrativního postupu zasáhnout a proti rozhodnutí o povolení se odvolat.   

Odstavec 2. Členské státy se mohou odchýlit od odstavce 1 tohoto článku, pokud je pro příslušný postup udělování povolení k dispozici alespoň jeden z těchto prostředků právní ochrany:

a) operátor, který v důsledku nedodržení platné lhůty stanovené v čl. 7 odst. 5 příslušným orgánem utrpěl škodu, má právo požadovat náhradu škody v souladu s vnitrostátními předposy; 

b) operátor se může obrátit na soud nebo na orgán dohledu. 

Odstavec 3. V případě odchylky podle odstavce 2 tohoto článku dotčený členský stát zajistí, aby po uplynutí lhůty stanovené v souladu s čl. 7 odst. 5 a aniž je dotčeno právo operátora neprodleně využít prostředky právní ochrany v souladu s odstavcem 2 tohoto článku, příslušný orgán nebo jakýkoli jiný subjekt určený tímto členským státem vyzve žadatele bez zbytečného prodlení, na žádost operátora nebo z vlastního podnětu, k jednání s cílem usnadnit přijetí rozhodnutí o žádosti o povolení. Jednání svolá příslušný orgán nejpozději do dvou měsíců od podání žádosti. Příslušný orgán po skončení jednání bez zbytečného odkladu poskytne písemný záznam diskuse, včetně názorů zúčastněných stran, s uvedením data, kdy má být rozhodnutí o žádosti o povolení vydáno.

 

 

 

 

 

Z důvodové zprávy se k článku 8 vztahují i tyto recitaly:

 

Recital 44:

 

Aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám, měly by příslušné orgány rozhodnout o úplnosti žádosti o povolení do dvaceti pracovních dnů od data jejího přijetí. Pokud příslušný orgán usoudí, že žádost o povolení není úplná, měl by žadatele vyzvat, aby v této lhůtě chybějící informace doplnil. Z důvodů rovného zacházení a transparentnosti by příslušné orgány měly mít možnost považovat žádosti o povolení pro stavební práce za nepřípustné, pokud nebyly prostřednictvím jednotného informačního místa zpřístupněny minimální informace požadované podle tohoto nařízení nejpozději dva měsíce před podáním první žádosti o povolení příslušným orgánům. Pokud jsou pro budování prvků sítí VHCN vyžadována kromě povolení i omezení vlastnických práv třetích osob, měly by příslušné orgány odchylně od článku 43 směrnice (EU) 2018/1972 udělit práva k omezení vlastnických práv třetích osob do čtyř měsíců ode dne přijetí žádosti, s výjimkou případů vyvlastnění. Ostatní omezení vlastnických práv třetích osob, která nejsou potřebná ve spojení s povoleními pro stavební práce, by měla být nadále udělována do šesti měsíců v souladu s článkem 43 směrnice (EU) 2018/1972.

 

Recital 46:

 

S cílem urychlit budování sítí VHCN a snižování administrativní zátěže pro orgány udělující povolení by některé druhy stavebních prací, jako například drobné stavební práce, neměly podléhat žádnému předchozímu povolení. Z důvodů transparentnosti a právní jistoty by členské státy měly tyto druhy stavebních prací identifikovat a zveřejnit tyto informace prostřednictvím jednotného informačního místa. Výjimky z postupu udělování povolení by se mohly vztahovat na různé kategorie infrastruktury (jako jsou stožáry, antény, sloupy a podzemní kanály) za určitých stanovených podmínek. Mohly by se vztahovat rovněž na technické modernizace stávajících zařízení, údržbu a drobné stavební práce, jako je například pokládka kabelů frézováním povrchu. Povolení by mohla být i nadále vyžadována pro drobné stavební práce pro budování sítí VHCN nebo přiřazených zařízení z důvodů architektonické, historické, náboženské nebo environmentální hodnoty nebo z důvodů veřejného pořádku, obrany, bezpečnosti, životního prostředí nebo veřejného zdraví nebo za účelem ochrany bezpečnosti kritické infrastruktury. Členské státy by měly tyto kategorie identifikovat a pro zajištění transparentnosti zveřejnit odchylky prostřednictvím jednotného informačního místa. Aby mohly příslušné orgány posoudit, zda se na plánované práce vztahují odchylky, potřebují minimální informace, jako datum zahájení stavebních prací a doba jejich trvání. Proto by členské státy měly mít možnost požadovat od dotčeného operátora, aby příslušným orgánům oznámil svůj záměr zahájit stavební práce, a to prostřednictvím prohlášení obsahujícího minimální informace.