Zpět

Procesní krok č. 9 - Předání stavebníkovi a oznámení o užívání stavby - Pohled GIA

Nařízení GIA (General Infrastructure Act, tj. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2577) má za cíl urychlit povolovací procesy a realizaci klíčových infrastrukturních projektů, zejména v oblasti obnovitelných zdrojů energie, energetické infrastruktury a dekarbonizace. V kontextu předání stavby stavebníkovi a oznámení o užívání stavby se nařízení GIA projeví především v požadavcích na zjednodušení, zrychlení a digitalizaci tohoto kroku. Níže je vysvětleno, jak se GIA projeví u zákonů č. 416/2009 Sb. a 283/2021 Sb..


1. Zákon č. 416/2009 Sb.

Zákon 416/2009 Sb. je zaměřen na urychlení výstavby strategických staveb, což je v souladu s cíli nařízení GIA. Předání stavby stavebníkovi a oznámení o užívání stavby je podle tohoto zákona již nyní flexibilní a přizpůsobené potřebám strategických projektů. Nařízení GIA však může přinést další změny.

Dopad GIA na předání stavby a oznámení o užívání stavby podle zákona 416/2009 Sb.

  1. Zjednodušení procesu oznámení o užívání stavby:
    • GIA podporuje zjednodušení administrativních procesů, což může vést k omezení požadavků na oznámení o užívání stavby u projektů spadajících pod jeho působnost.
    • U strategických staveb, jako jsou dálnice, železnice nebo energetické sítě, může být proces oznámení o užívání stavby dále zjednodušen, například omezením rozsahu dokumentace, kterou je nutné předložit.
  2. Etapizace předání a užívání stavby:
    • GIA může podpořit širší využití etapizace předání a užívání stavby, což je u zákona 416/2009 Sb. již běžné. To umožňuje rychlejší uvedení jednotlivých částí stavby do provozu, což je klíčové pro strategické projekty.
  3. Zkrácení lhůt pro oznámení o užívání stavby:
    • GIA stanovuje pevné lhůty pro povolovací procesy, což může ovlivnit i proces oznámení o užívání stavby. U zákona 416/2009 Sb. to může znamenat tlak na ještě rychlejší schvalování užívání stavby příslušnými úřady.
  4. Digitalizace procesů:
    • GIA podporuje digitalizaci, což může vést k zavedení elektronické správy oznámení o užívání stavby i u zákona 416/2009 Sb. To by mohlo zefektivnit procesy a usnadnit komunikaci mezi stavebníkem a úřady.
  5. Přednostní zpracování:
    • Projekty spadající pod GIA (např. obnovitelné zdroje energie) budou mít přednostní postavení, což může ovlivnit i proces oznámení o užívání stavby. Úřady budou muset tyto projekty řešit prioritně.

2. Zákon č. 283/2021 Sb.

Zákon 283/2021 Sb. (nový stavební zákon) je obecnou právní úpravou, která se vztahuje na všechny stavby. Předání stavby stavebníkovi a oznámení o užívání stavby je zde standardizované a podléhá přísnějším administrativním požadavkům. Nařízení GIA může mít na tento zákon výraznější dopad, protože jeho procesy nejsou primárně zaměřeny na urychlení strategických projektů.

Dopad GIA na předání stavby a oznámení o užívání stavby podle zákona 283/2021 Sb.

  1. Zjednodušení procesu oznámení o užívání stavby:
    • GIA může vést k omezení požadavků na oznámení o užívání stavby u projektů spadajících pod jeho působnost. To by mohlo znamenat, že u těchto projektů nebude nutné předkládat veškerou dokumentaci, která je jinak vyžadována, nebo že proces bude zjednodušen.
  2. Zkrácení lhůt pro oznámení o užívání stavby:
    • GIA stanovuje pevné lhůty pro povolovací procesy, což může ovlivnit i proces oznámení o užívání stavby. Zákon 283/2021 Sb. bude muset přizpůsobit své procesy těmto lhůtám, což může znamenat tlak na rychlejší schvalování užívání stavby.
  3. Digitalizace procesů:
    • GIA podporuje digitalizaci, což je v souladu s cíli zákona 283/2021 Sb., který zavádí Portál stavebníka. GIA však může klást důraz na rychlejší implementaci těchto nástrojů a jejich využití při správě oznámení o užívání stavby.
  4. Přednostní zpracování:
    • Projekty spadající pod GIA budou mít přednostní postavení, což může ovlivnit i proces oznámení o užívání stavby. Úřady budou muset tyto projekty řešit prioritně, což může vést k rychlejšímu schvalování užívání stavby.
  5. Možnost etapizace předání a užívání stavby:
    • GIA může podpořit možnost etapizace předání a užívání stavby, což není u zákona 283/2021 Sb. běžné. To by mohlo umožnit rychlejší uvedení jednotlivých částí stavby do provozu.

Srovnání dopadu GIA na předání stavby a oznámení o užívání stavby u obou zákonů

Tabulka

Aspekt

Zákon 416/2009 Sb.

Zákon 283/2021 Sb.

Zjednodušení procesu

Již umožňuje zjednodušení, GIA může tento přístup posílit.

GIA může vést k omezení požadavků na oznámení o užívání stavby.

Etapizace předání a užívání

Běžná praxe, GIA může podpořit širší využití.

Není běžná, GIA může zavést možnost etapizace.

Zkrácení lhůt

Již obsahuje zrychlené procesy, GIA může přinést další tlak na zkrácení lhůt.

GIA může vyžadovat zkrácení lhůt pro oznámení o užívání stavby.

Digitalizace

Digitalizace není hlavním cílem zákona, GIA ji může podpořit.

Digitalizace je v souladu s cíli zákona, GIA může urychlit její implementaci.

Přednostní zpracování

Již pracuje s pojmem veřejně prospěšných staveb, GIA může posílit prioritu projektů.

GIA posiluje význam veřejného zájmu a přednostního zpracování.


Shrnutí

Nařízení GIA má na předání stavby a oznámení o užívání stavby větší dopad u zákona 283/2021 Sb., protože tento zákon je obecnou právní úpravou a není primárně zaměřen na urychlení strategických projektů. GIA může vést k zjednodušení požadavků na oznámení o užívání stavbyzkrácení lhůt a zavedení etapizace u projektů spadajících pod jeho působnost. U zákona 416/2009 Sb. je dopad GIA menší, protože tento zákon již obsahuje prvky zjednodušení a zrychlení, které jsou v souladu s cíli GIA. GIA však může podpořit širší využití digitalizace a etapizace předání a užívání stavby i u strategických projektů.