Proces pro stavby

podle Zákona 283/2021 Sb. (Stavební zákon), příloha 1, odst. 1, písm. a), bod 10

ve vztahu k elektronickým komunikacím (např. optický kabel)

Obrázek19.png

Obrázek22.png

Obrázek1.png

Obrázek2.png

Obrázek3.png

Obrázek4.png

Obrázek5.png

Obrázek6.png

Obrázek7.png

Obrázek8.png

Obrázek9.png









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpracování stavebního záměru:

Podle nového stavebního zákona se zpracování stavebního záměru pro stavby, jako je doplnění vlastní telekomunikační sítě k řízení, měření, zabezpečování a automatizaci provozu energetické soustavy a k přenosu informací pro činnost výpočetní techniky a informačních systémů, ke stávající energetické síti technické infrastruktury, pokud nedochází k překročení hranice stávajícího ochranného nebo bezpečnostního pásma, řídí specifickými pravidly a postupy. Zde je obecný přehled, jak by tento proces mohl vypadat:

  1. Příprava dokumentace: Nejprve je třeba připravit veškerou potřebnou dokumentaci, která zahrnuje technické plány, projektovou dokumentaci a další podklady, které specifikují umístění a technické parametry stavby (např. optického kabelu).
  2. Ohlášení záměru: Stavební záměr je nutné ohlásit příslušnému stavebnímu úřadu. To zahrnuje podání žádosti o povolení stavby, která musí obsahovat všechny potřebné dokumenty a informace o projektu.
  3. Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA): Pokud je to relevantní, může být vyžadováno posouzení vlivů na životní prostředí. To závisí na rozsahu a umístění projektu.
  4. Případně další dokumentace dle konzultace se SÚ

Při přípravě dokumentace pro stavební záměr, jako je výstavba optického kabelu, je důležité dodržovat následující právní předpisy a normy:

  1. Stavební zákon: Zákon č. 283/2021 Sb., Nový stavební zákon, který upravuje podmínky pro povolování staveb a jejich realizaci.
  2. Vyhlášky k stavebnímu zákonu:
  3. Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA): Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, pokud je relevantní pro daný projekt.
  4. Zákon o ochraně přírody a krajiny: Zákon č. 114/1992 Sb., který může být relevantní, pokud projekt zasahuje do chráněných území nebo má vliv na přírodní prostředí.
  5. Technické normy:
    • ČSN (České technické normy), které se vztahují k projektování a výstavbě telekomunikačních sítí, jako jsou normy pro pokládku kabelů, bezpečnostní normy atd.
    • Normy pro geodetické práce, pokud je vyžadováno geodetické zaměření.
  6. Zákon o vodách: Zákon č. 254/2001 Sb., pokud projekt zasahuje do vodních toků nebo vodních ploch.
  7. Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu: Zákon č. 334/1992 Sb., pokud projekt zasahuje do zemědělské půdy.
  8. Další místní předpisy a regulace: Místní územní plány, regulační plány a další místní předpisy, které mohou ovlivnit povolování a realizaci stavby.

Je důležité konzultovat konkrétní požadavky s právníky a odborníky v oblasti stavebního práva, aby byla zajištěna plná shoda s platnými předpisy a normami.

Obecně pro povolení záměru stavby platí (metodika MMR)

Dokumentace pro povolení záměru

Součástí žádosti je dle ustanovení § 184 odst. 2 písm. a) stavebního zákona dokumentace pro povolení záměru. 

Dokumentací pro povolení záměru se podle ustanovení § 157 odst. 2 rozumí dokumentace pro

▪ povolení stavby,

▪ rámcové povolení,

▪ povolení změny využití území.

Projektovou dokumentací se podle ustanovení § 157 odst. 1 stavebního zákona rozumí dokumentace pro

▪ povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací (dále jen "dokumentace pro povolení stavby"), s výjimkou jednoduchých staveb uvedených v odstavci 1 písm. c) a e) až p) a odstavci 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu,

▪ rámcové povolení,

▪ povolení změny využití území,

provádění stavby, s výjimkou jednoduchých staveb uvedených v odstavci 1 písm. c) a e) až p) a odstavci 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu,

▪ odstranění stavby, s výjimkou jednoduchých staveb uvedených v odstavci 1 písm. c) a e) až p) a odstavci 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu.

Z ustanovení § 172 odst. 4 stavebního zákona lze dovodit, že je možné do evidence elektronických dokumentací vložit dokumentaci pro povolení záměru nebo projektovou dokumentaci i dříve, než byla do portálu stavebníka vložena žádost o povolení záměru. Podle ustanovení § 271 odst. 1 se do evidence elektronických dokumentací vkládá dokumentace pro povolení záměru, projektová dokumentace s výjimkou projektové dokumentace pro provádění stavby a výsledky zeměměřických činností, včetně souvisejících informací, za účelem plnění povinností podle tohoto zákona.

Pohled GIA - Nařízení GIA sleduje princip urychlení výstavby. Jedním z hlavních principů je princip Přístupu k fyzické infrastuktuře, což implicitně zahrnuje i princip Transparentnosti fyzické infrastruktury a Trasparentnosti plánovaných stavebních prací. V rámci tohoto procesního bodu bude tedy nutné se s uvednýmui principy vypořádat tak, jak bude určeno v rámci adaptačního zákona v platném znění a případných vyhlášek.

Pohled GIA - Nařízení GIA sleduje princip urychlení výstavby a snížení nákladů gigabitových sítí elektronických komunikací. Jedním z hlavních principů je princip Přístupu k fyzické infrastuktuře, což implicitně zahrnuje i princip Transparentnosti fyzické infrastruktury a Trasparentnosti plánovaných stavebních prací. V rámci tohoto procesního bodu bude tedy nutné se s uvednýmui principy vypořádat tak, jak bude určeno v rámci adaptačního zákona v platném znění a případných vyhlášek.

Lze pravděpodobně předpokládat, že Zákon pro adaptaci nařízení GIA do českého právního prostředí bude v návaznosti nový Stavební zákon řešit i způsoby a formy předkládání požadované dokumentace, resp. způsob a formu, jak získat informace v rámci procesu plánování, pro které Nařízení GIA předpokládá vytvoření Jednotného inferomačního místa.