Proces pro stavby
podle Zákona 283/2021 Sb. (Stavební zákon), příloha 1, odst. 1, písm. a), bod 11
ve vztahu k elektronickým komunikacím (např. výměna vedení sítí technické infrastruktury při "nepřekročení stávajícího pásma")
Zpracování stavebního záměru:
Podle nového stavebního zákona se zpracování stavebního záměru pro stavby, jako je výměna vedení technické infrastruktury při nepřekročení stávajícího ochranného nebo bezpečnostníh pásma, řídí specifickými pravidly a postupy. Zde je obecný přehled, jak by tento proces mohl vypadat:
- Příprava dokumentace: Nejprve je třeba připravit veškerou potřebnou dokumentaci, která zahrnuje technické plány, projektovou dokumentaci a další podklady, které specifikují umístění a technické parametry stavby (např. prvky nové technické infrastruktury, atd.).
- Ohlášení záměru: Stavební záměr je nutné ohlásit příslušnému stavebnímu úřadu. To zahrnuje podání žádosti o povolení stavby, která musí obsahovat všechny potřebné dokumenty a informace o projektu.
- Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA): Pravděpodobně to nebude relevantní, alemůže být vyžadováno posouzení vlivů na životní prostředí. To závisí na rozsahu a umístění projektu.
- Případně další dokumentace dle konzultace se SÚ
Při přípravě dokumentace pro stavební záměr, jako je výstavba optického kabelu, je důležité dodržovat následující právní předpisy a normy:
- Stavební zákon: Zákon č. 283/2021 Sb., Nový stavební zákon, který upravuje podmínky pro povolování staveb a jejich realizaci.
- Vyhlášky k stavebnímu zákonu:
- Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, která specifikuje požadavky na obsah a formu projektové dokumentace.
- Vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření.
- Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA): Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, pokud je relevantní pro daný projekt, což pravděpodobně v tomto případě nebude.
- Zákon o ochraně přírody a krajiny: Zákon č. 114/1992 Sb., který může být relevantní, pokud projekt zasahuje do chráněných území nebo má vliv na přírodní prostředí. Toto v tomto případě pravděpodobně nebude relevantní.
- Technické normy:
- ČSN (České technické normy), které se vztahují k projektování a výstavbě telekomunikačních sítí, jako jsou normy pro pokládku kabelů, bezpečnostní normy atd.
- Normy pro geodetické práce, pokud je vyžadováno geodetické zaměření.
- Zákon o vodách: Zákon č. 254/2001 Sb., pokud projekt zasahuje do vodních toků nebo vodních ploch.
- Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu: Zákon č. 334/1992 Sb., pokud projekt zasahuje do zemědělské půdy.
- Další místní předpisy a regulace: Místní územní plány, regulační plány a další místní předpisy, které mohou ovlivnit povolování a realizaci stavby.
Je důležité konzultovat konkrétní požadavky s právníky a odborníky v oblasti stavebního práva, aby byla zajištěna plná shoda s platnými předpisy a normami.
Obecně pro povolení záměru stavby platí (metodika MMR)
Dokumentace pro povolení záměru
Součástí žádosti je dle ustanovení § 184 odst. 2 písm. a) stavebního zákona dokumentace pro povolení záměru.
Dokumentací pro povolení záměru se podle ustanovení § 157 odst. 2 rozumí dokumentace pro
▪ povolení stavby,
▪ rámcové povolení,
▪ povolení změny využití území.
Projektovou dokumentací se podle ustanovení § 157 odst. 1 stavebního zákona rozumí dokumentace pro
▪ povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací (dále jen "dokumentace pro povolení stavby"),
▪ rámcové povolení,
▪ povolení změny využití území,
▪ provádění stavby,
▪ odstranění stavby,
Z ustanovení § 172 odst. 4 stavebního zákona lze dovodit, že je možné do evidence elektronických dokumentací vložit dokumentaci pro povolení záměru nebo projektovou dokumentaci i dříve, než byla do portálu stavebníka vložena žádost o povolení záměru. Podle ustanovení § 271 odst. 1 se do evidence elektronických dokumentací vkládá dokumentace pro povolení záměru, projektová dokumentace s výjimkou projektové dokumentace pro provádění stavby a výsledky zeměměřických činností, včetně souvisejících informací, za účelem plnění povinností podle tohoto zákona.
Pohled GIA - Nařízení GIA sleduje princip urychlení výstavby a snížení nákladů gigabitových sítí elektronických komunikací. Jedním z hlavních principů je princip Přístupu k fyzické infrastuktuře, což implicitně zahrnuje i princip Transparentnosti fyzické infrastruktury a Trasparentnosti plánovaných stavebních prací. V rámci tohoto procesního bodu bude tedy nutné se s uvednýmui principy vypořádat tak, jak bude určeno v rámci adaptačního zákona v platném znění a případných vyhlášek.
Lze pravděpodobně předpokládat, že Zákon pro adaptaci nařízení GIA do českého právního prostředí bude v návaznosti nový Stavební zákon řešit i způsoby a formy předkládání požadované dokumentace, resp. způsob a formu, jak získat informace v rámci procesu plánování, pro které Nařízení GIA předpokládá vytvoření Jednotného inferomačního místa.